"American fingerpicking guitar" er den teknik de fleste benytter sig af til at spille akustisk
    folk, blues eller ragtime guitar. På dansk kalder vi det slet og ret "fingerspils guitar". I stedet for
    blot at slå ned over alle strengene med pegefingeren bruger vi nu både tommelfinger, pegefinger,
    langefinger og ofte ringfingeren til at slå strengene an hver for sig. det er lidt mere krævende end
    blot at spille akkorder med pegefingeren!
   
     Der findes mange måde at spille fingerspil. Nogle bruger kun tommel- og pegefinger til at spille med,
     andre tager ringfingeren med og så er der dem der bruger hele højre hånds fingre - undtagen  
     lillefingeren. Nogle spiller i en form for klassisk position, andre lader noget af hånden støtte på  
     guitarens gribebræt. Nogle spiller med plektre på fingeren, andre lader deres negle gro. Der er ingen
     "rigtig" eller "forkert" metode, hver især har deres fordele og ulemper.
   
     Nogle bruger enkle fingerspilsmønstre der gentages igennem en sang, andre indkorporerer også en 
     melodidilinje når de spiller fingerspil - den sidstnævnte teknik er den sværeste, hvor man skal holde
     styr på både en baslinje og en meldodilinje og sommetider en mellemstemme.  
   
     FOLK GUITAR 
 
   "Folk guitar" er en samlebetegnelse for det at akkompagnere en folkesang via en guitar.
 
   BLUES GUITAR 
 
   Blues musikken blev ofte spillet af de fattige sorte på guitaren. Den var nem at rejse med, man
   kunne rimeligt hurtigt komme i gang og så var en guitar billigere end et klaver! I USA opstod der 
   rundt omkring i staterne forskellige måder at spille blues guitar på. Ofte kom man ikke udenfor sit 
   "county" og man kendte derfor heller ikke til andre slags guitar musik end det der blev spillet 
   her. Derfor opstod der forskellige traditioner som Chicago blues, Delta blues, Country blues etc.
   
     RAGTIME GUITAR 
 
   Ragtime bølgen startede omkring år 1900 og var 10-15 år frem, hvor det var tidens hotteste musik.
   Mange af de guitarister der rejste rundt måtte selvfølgelig med på bølgen, men de fleste kunne 
   ikke transkribere den klassiske ragtime til guitaren så man brugte de for hånden værende midler og 
   skabte sin egen form for ragtime - country ragtime. Det var først i 1960'erne at vi begyndte at se 
   den klassiske ragtime skyde op, hvor især hvide guitarister nu begyndte at omforme de klassiske 
   rags til guitaren node for node.  
   
     GUITARISTER 
 
   I dag har den akustiske guitar spredt sig rundt til hele verden. Sådan var det ikke i de go'e gamle 
   dage! Her var guitaren ofte forbundet med overklassen, hvor det at spille guitar foregik med en 
   privat lærer der underviste i salonen! Sådan er det heldigvis ikke mere. Alle kan være med i dag. 
   Det har også medført, at der i dag er et stort antal meget dygtige guitarister, og vi har set en 
   kæmpeudvikling i repertoiret for den akustiske guitar - World Music, reggae, jazz, tolvtonemusik 
   og en masse andre genrer er repræsenteret, når vi taler om musik for akustisk guitar.   
 
   Folk guitarister omfatter navne som John Fahey, Bert Jansch, Woody Mann, Tom Paley, Doc Watson
   mf. mens blues musikken har været præget af guitarister som Blind Willie Johnson, Snooks Eaglin,
   Robert Johnson, Son House, Bukka White, Hans Theessink, Bo Carter og en lang række andre 
   Hvad angår ragtime guitarister er der færre at vælge imellem, men Blind Blake står som nok den 
     mest avancerede guitarist i de tidlige dage. Senere hen har ragtime guitarister som  David Laibman,
     John James, Lasse Johansson, Ton van Bergeyk, Ton Engels og andre slået deres navne fast 
   indenfor ragtime genren. 
 
   Teknisk er der stor forskel på den måde en guitarist spiller på. Ingen lyder fuldstændig ens! Teknisk 
   perfektion, fortolkning, guitaren, højrehånden og mange andre faktorer påvirker den lyd den enkelte
   guitarist har. Derfor er det også en god ide ikke bare at kopiere andre guitarister, men at forsøge at 
   udvikle sin egen lyd på baggrund af de guitarister man er inspireret af.  
 
  
   GUITARISTER       
   Woody Mann (USA)  John James (UK) Hans Theessink (NL) Lasse Johansson (S)
   Ton Engels (NL)  H.P. Lange (DK) Ton van Bergeyk (NL) Kenn Lending (DK)
   Paul Banks (DK) Nick Katzman (USA) Jorma Kaukkonen (USA) Duck Baker (USA)
   Christian Alvad (DK) Tommy Emmanuel (AUS) Gareth Pearson (UK) Thomasina Winslow (USA)
   Roy Book Binder (USA)  Steve Hicks (UK) Mike Dowling (USA) Finn Olafsson (DK)
   Peter Finger (D)  Werner Lämmerhirt (D) David Bromberg (USA) Mary Flower (USA)
   Ulli Bögershausen (D)  Adrian Legg (UK) John Renbourn (UK) Leo Kottke (USA)
   Pierre Bensusan (F)  Happy Traum (USA) Pete Huttlinger (USA) Preston Reed (USA)
   Alex deGrassi (USA)  Claus Boesser-Ferrari (D) Richard Saslow (USA) Dale Miller (USA)
       
 
    Ovenstående guitarister har været med til at definere den akustiske scene for folk, blues og ragtime 
    guitar gennem de seneste 30 år og frem til i dag. Tjek dem ud - der er meget at hente!
 
                 
woodlyd :: Frisholtvej 76 A, 8850 Bjerringbro :: (+45) 21 80 64 88 :: info@s-e-s.dk :: www.woodlyd.dk
 

Produktion > ecoDsign < Layout